Hektisen arjen tuoma tyhjä ja hiljainen hetki voi olla oivallinen aika ajautua verkkokauppojen viidakkoon. Vaativa ja ärsyketulvaa tuova arki on tätä päivää. Tyhjät toimettomuuden hetket voivat tuntua vierailta, jopa epämukavilta. Aikaa kulutetaan kauppakeskuksissa tai kotoa käsin nettikaupoissa.
Kyselin muutamia päiviä sitten Instagramin storyssa sitä, lisääntyykö kuluttaminen toimettomana. Vastaajista 89 % piti toimettomuutta kuluttamiselle suurempana riskinä. Minäkin lukeudun enemmistöön. Pohdinta nousi oikeastaan siitä havainnosta, etten ole kuluttanut kuluneen kuukauden aikana rahaa muuhun kuin ruokaan. Olen yrityksen perustamisen jälkeen tehnyt töitä ja hoitanut perustamiseen liittyviä asioita. Lisäksi on pienet lapset hoidettavana.
Jos tavoitteena on muuttaa omaa ostokäyttäytymistä, on omien kulutusriskien havainnointi tärkeää. Kun tiedostat, mitkä tilanteet tai tekijät ajavat kuluttamaan on helpompi blokata itse tilanne kuin vasta kassalla taklata itsensä pois ostohuumasta.
Peruuta postituslistat ja pidä nettiselain kiinni, jos verkkokaupat kutsuvat herkästi.
Opettele siis tiedostamaan omat kulutusriskisi ja vähentämään näiden tilanteiden ilmenemistä. Tässä vaiheessa ydin ei ole puuhata jatkuvasti, vaan tehdä kuluttamisesta työläämpää ja olemisesta mielekkäämpää. Lue jotain kirjaa, selaa lehteä, käy kirjastossa, joogaa, leivo jne. Jos toimettomuus saa ostohousut hiipimään jalkaan. Kiinnitä tilanteeseen huomiota ennalta ja pohdi, millä taloudellisesti kestävällä tavalla ja kokonaisvaltaista hyvinvointia paremmin tukevalla tavalla voisit ohittaa tilanteen ja saada ostohousut pysymään kaapin perällä?
0 kommenttia